BE1: LITOSFERA I HIDROSFERA

1 INTRODUCCIÓ 

Explorem i sintetitzem – 25′

                  

 

2 LA HIDROSFERA – 60′

Explorem

Sintetitzem

Activitat: retalla i enganxa als teus apunts l’adjunt següent que treballarem a classe T3-HIDROSFERA (1)

Experimentem

Experimentem

 

3 ELS MINERALS I LES ROQUES

Primerament hem de diferenciar el mineral de la roca. Recordeu que les roques estan formades per minerals. O dit d’una altra manera els minerals són els constituents de les roques. Abans de seguir amb els continguts, et proposo una activitat per ordenar les idees prèvies.

Explorem

Sintetitzem

Després d’ordenar les idees, seguim amb l’exemple del granit.

El granit està format per tres components o mineral: Grans blanc grisencs: quars, grans blancs: feldspat i grans negres: mica biotita

Granit

4 ELS MINERALS

Sintetitzem

Resumeix els continguts de l'apartat "els minerals" als teus apunts

 

 

 

Un mineral és una matèria natural, inorgànica, sòlida, cristal·lina i amb una composició química fixa o que varia entre uns límits molt estrets.

 

  • Què vol dir natural ? Una matèria es denomina natural quan s’ha originat en la naturalesa, és a dir sense la intervenció del ser humà. La matèria elaborada pels humans es denomina matèria artificial.
  • Què vol dir inorgànica? Una matèria es diu inorgànica quan no està constituïda bàsicament per àtoms de carboni (C) i hidrogen (H). Aquests són els dos elements indispensables per a formar la matèria orgànica, que és la que constitueix els organismes. Un exemple de matèria inorgànica és el clorur sòdic (NaCl) i un exemple de matèria orgànica el petroli que bàsicament està format per C i H.
  • Què vol dir matèria sòlida? Una matèria és sòlida quan les partícules (àtoms, molècules o ions) que la formen estan fortament units ocupant posicions fixes. Això implica que cal realitzar una força per a deformar-la o trencar-la. Així doncs, perquè una substància pugui ser considerada mineral, és necessari que sigui sòlida. L’aigua no és un mineral, ni tampoc ho és l’oxigen de l’aire, etc
  • Què vol dir cristal·lina? Una matèria sòlida es diu cristal·lina quan les seves partícules estan ordenades, és a dir les partícules no es troben de qualsevol forma, sinó en llocs fixos, tals que, si disposen d’espai suficient, formen volums geomètrics com cubs, prismes, piràmides, etc., que es denominen cristalls. Quan el nombre de partícules és molt gran, els cristalls són visibles a primera vista. Quan formen minerals durs es poden aprofitar per a fer joies duradores. Els grans cristalls són molt rars i per això estan molt cotitzats. Quan les partícules d’un sòlid no estan ordenades es diu que és un sòlid de matèria amorfa.
  • Què vol dir tenir una composició química definida. Els minerals presenten una composició química definida, és a dir la proporció entre els elements químics que ho formen és constant, o només presenta petites variacions. Per exemple el mineral galena posseeix un àtom de sofre per cada àtom de plom. A més pot contenir àtoms de plata, or i altres elements, però sense arribar a superar el 0,3% (s’anomenen “impureses“), de fer-lo ja no es consideraria galena sinó un altre mineral distint.

Els falsos minerals o mineraloides. Són les substàncies naturals, inorgàniques i sòlides, com la limonita, el l’òpal i l’obsidiana, que no són autèntics minerals, atès que les seves partícules no estan ordenades, és a dir són de matèria amorfa. També es consideren mineraloides els líquids inorgànics que es troben en la naturalesa, com són l’aigua i el mercuri nadiu.

Avaluem

iconoOLetras

 5 LA CLASSIFICACIÓ DELS MINERALS

Sintetitzem

Científicament els minerals es classifiquen segons la seva composició química, però aquesta classificació precisa tenir una sèrie de coneixements de química. Així que amb calma anem-los a veure:

  • Elements natius:  coure, diamant, grafit, or, plata, platí i sofre
  • Sulfurs: blenda, calcopirita, cinabri, galena i pirita.
  • Halurs: flourita, halita i silvina
  • Òxids i hidròxids: bauxita, cassiterita, corindó, limonita, magnetita, oligist
  • Carbonats: aragonita, calcita, dolomita, magnesita, malaquita, siderita
  • Sulfats: anhidrita, baritina, guix
  • Fosfats: apatita, turquesa
  • Silicats: quars, feldspat, ortosa, caolí, moscovita, talc, mica, olivina

Avaluem

 

6 LES PROPIETATS DELS MINERALS

Es distingeixen quatre tipus de propietats, les propietats òptiques, mecàniques, físiques i químiques.

Sintetitzem

Anota als teus apunts els elements més importants de la següent presentació.

 

 

 

Avaluem

 

7 LES ROQUES

Quan anem a la muntanya el que veiem no són minerals sinó roques. Això és perquè els minerals més abundants de l’escorça no son els metàl·lics sinó els silicats i aquests generalment no es troben aïllats sinó formant roques. Com hem vist les roques són agrupacions de minerals.

8 LA CLASSIFICACIÓ DE LES ROQUES

Sintetitzem

 

Consulta el pdf següent dels continguts que treballarem a l’aula CLASSIFICACIO DE LES ROQUES

Simulem

Observem l’animació següent sobre el transport de les roques sedimentàries.

9 EL CICLE DE LES ROQUES

Sintetitzem

S’anomena el “cicle de les roques” el conjunt de processos naturals que provoquen que les roques d’un tipus es transformin en roques d’un altre tipus. En el següent esquema es pot observar els noms de tots aquests tipus de processos.

Avaluem

10 LES UTILITATS DE LES ROQUES I ELS MINERALS

Sintetitzem

Anota als apunts els continguts exposats en la següent presentació

Avaluem

1 Consulta el següent link i copia 5 minerals a la teva llibreta (pots triar els minerals que vulguis amb les seves característiques). En acabat busca una imatge de cada mineral i guarda-la al teu drive.

2 Segons el següent link, com podries diferenciar el granit i el basalt ?

3 Realitza totes les activitat (online) de la col·lecció minerals a educaplay (recorda a entrar amb el teu tiket.

4 Per si en vols saber més, et recomano la lectura d’aquest dossier sobre el vulcanisme a Catalunya.

5 Observa el vídeo següent sobre les vides del ferro i que comentarem a l’aula.

Observa el vídeo següent sobre les vides del ferro i que comentarem a l’aula.

7 Activitat de reforç

8 Activitat sobre el vent

9 Posa’t a prova entrant a la següent pàgina web i observa les diferents propietats i característiques dels minerals.

 Avaluem online – col·lecció educaplay

IMPORTANT: Recordeu que heu d’entrar via tiquet perquè quedi constància de la nota

Generalitzem

Realitza la següent activitat de generalització proposada per Geoweb Hauràs de navegar per la pàgina web abans de resoldre les activitats.

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s